Trenul Alstom Coradia Stream va circula și pe ruta București–Drobeta Turnu Severin

Începând de luni, 17 noiembrie 2025, infrastructura feroviară românească face un nou pas spre modernizare. O ramă electrică Alstom Coradia Stream, din cele achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), va prelua circulația pe ruta București Nord – Drobeta-Turnu Severin și retur. Acesta va fi primul tren nou introdus pe o relație lungă din sudul țării, una dintre cele mai aglomerate și mai importante pentru traficul interregional.

 

O schimbare importantă pentru pasageri: sfârșitul vagoanelor etajate pe Interregio

Noua pereche de trenuri, numerotată IR 16199/16190, înlocuiește vechile IR 1591/1590, operate până acum cu vagoane etajate de CFR Călători – garnituri proiectate în mod normal pentru servicii de tip Regio, nu pentru distanțe lungi. Această schimbare este văzută ca un pas necesar pentru creșterea calității serviciilor pe relațiile interregionale.

Coradia Stream oferă:

• podea joasă pe întreaga lungime,

• acces facil pentru persoane cu mobilitate redusă,

• climatizare modernă,

• prize USB și 230V,

• sistem de informare audio-video,

• toalete conforme cu standardele europene,

• spații dedicate pentru biciclete.

Pentru mulți călători de pe această rută, va fi prima dată când beneficiază de un tren electric complet nou, identic cu cele operate în state precum Italia, Olanda sau Danemarca.

Programul trenurilor rămâne neschimbat, dar calitatea crește cu IR 16199, cu plecare din București Nord la 05:02 și sosire în Drobeta-Turnu Severin la 12:19, și IR 16190 cu plecare din Drobeta-Turnu Severin la 15:31 și sosire în București Nord la 22:16. 

Distanța de 323 km va continua să fie parcursă în 7h17 la dus și 6h44 la întoarcere.

Duratele rămân identice deoarece infrastructura feroviară a Magistralei 900 limitează viteza, însă introducerea unor trenuri moderne oferă confort sporit și fiabilitate tehnică, în special în privința climatizării și tracțiunii.

 

Extinderea flotei Alstom în Mersul Trenurilor 2025–2026

Potrivit programului feroviar care va intra în vigoare în 14 decembrie 2025, Coradia Stream va deveni o prezență constantă pe cele mai circulate rute din Oltenia și pe conexiunile spre vestul țării.

Vor fi introduse:

• trei perechi de trenuri pe Magistrala 100 (București – Craiova),

• o legătură directă București – Craiova – Târgu Jiu – Simeria – Deva,

• o pereche pe traseul București – Craiova – Timișoara – Arad,

asigurând pentru prima dată trenuri moderne pe distanțe lungi în zone unde materialul rulant vechi domina de ani de zile.

Aceasta este cea mai amplă modernizare a materialului rulant feroviar de stat din ultimele decenii.

Contractul cu Alstom: 37 de trenuri noi pentru România

Pe 9 martie 2022, ARF a desemnat câștigătorul licitației pentru trenurile inter-regionale: Alstom Ferroviaria S.p.A..

Contractul inițial prevedea furnizarea a 20 de rame, iar în septembrie 2022 acesta a fost extins cu încă 17, totalul ajungând la 37 de trenuri Coradia Stream.

Durata contractului include și 15 ani de mentenanță și posibilitatea prelungirii cu încă 15 ani.

Trenurile sunt fabricate la fabricile Alstom din Italia și Polonia, iar livrările au început în 2023, urmând un calendar etapizat până în 2026.

 

Impactul asupra rețelei feroviare

Introducerea acestor rame pe relații lungi are câteva efecte majore:

• uniformizarea calității serviciilor Interregio,

• reducerea consumului energetic datorită tracțiunii electrice moderne,

• creșterea fiabilității trenurilor la temperaturi ridicate (problemă recurentă în Oltenia),

• o experiență de călătorie mai apropiată de standardele vest-europene.

În paralel, modernizarea infrastructurii, aflată în desfășurare pe mai multe tronsoane, ar putea permite în viitor scăderea timpilor de parcurs, punând în valoare capacitățile tehnice ale acestor rame.

Gigi BUȘE

Acest articol a fost publicat în ACTUALITATE, Uncategorized. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *